Головна » Статті » Інше - різне |
Філософія техніки 1 . людські способи освоєння природи: предметна діяльність, культура, історія, час. Практика є людською чуттєвою діяльністю, предметною діяльністю, основною ознакою котрої виступає безпосередня чуттєва зміна предмета під час взаємодії людини і предмета природи. Предметна діяльність набуває ознак виробництва. При цьому використовуються різні засоби діяльності — матеріальні (знаряддя і т. п.), інтелектуальні (знання, прийоми мислення, розв'язання задач). Система штучно створених засобів діяльності становить техніку, яку можна поділити на техніку матеріальної і техніку духовної діяльності. Одним із показників суспільного процесу є розвиток техніки, її ускладнення, вдосконалення, поява нових її видів. Основні етапи цього розвитку: знаряддя ручної праці (інструменти); машини і механізми; автомати. Люди творять своє довкілля засобами культури, адаптуючись до нього. Способом пристосування до постійно змінного природного середовища Своїм практичним ставленням до світу людина стверджує форми свого власного буття в ньому, створює свій особливий світ, відмінний від світу природи, опредметнює його, створює культуру. Культура в цьому вимірі постає як реальне узагальнення олюднення природи людською діяльністю, людина – як носій діяльності (і природна істота), як суб’єкт культури. Ті ж форми праці, осмислені з погляду етапів розвитку людини, є своєрідними формами культури. Таким чином, перше й вихідне визначення культури полягає в розумінні її як усього того, що створене людиною, на відміну всього того, що створене природою. Цим поняттям, так би мовити, проводиться своєрідна розмежувальна лінія між природним світом і світом соціальним, створеним людиною в результаті праці. "Перетворювати” природу, втілювати в ній свої цілі людина може і повинна за законами самої природи і з її допомогою. В цьому суть цілеспрямованого освоєння природи, її соціалізації, олюднення. Саме тому культура і постає як реалізація в природі людських цілей за законами самої природи. Вона – сфера освоєння, олюднення природи людською працею в інтересах розвитку самої людини. Глибинний зміст філософського розуміння культури в тому й полягає, що це поняття фіксує людське ставлення до природи, рівень загальнолюдської значимості речі (предмета), її здатності ніби випромінювати з себе людський сенс, прислуговувати людині як її власне відображення. Зведення всієї історії взаємовідносин природи і людства після його виходу з первісного стану до єдиного етапу без внутрішньої диференціації утруднює не лише розуміння становлення цієї взаємодії, а й головних причин сучасної глобалізації, а, отже, і шляхів та засобів її запобігання. Цікава періодизація, запропонована Г.В.Платоновим, який намагається вичленити провідний елемент, що визначає ставлення людини до природи: • біогенний - адаптаційний, присвоюючий; • техногенний - частково перетворюючий: а) аграрний; б) індустріальний; • ноогенний - системноперетворюючий. Історія - це діяльність людей, котрі прагнуть реалізувати свої цілі, і все, що відбувається в ній - результат кожної конкретної людини, яка має інтереси, цілі і здійснює свій історичний вибір - іноді в екстремальній ситуації. Час : Енгельс виділив такі основні періоди розвидку людства: • дикість - період переважного присвоєння готових продуктів природи; штучно створені людиною продукти слугують, головним чином, допоміжними знаряддями такого присвоєння. • варварство - період введення скотарства та землеробства, період оволодіння методами збільшення виробництва продуктів природи за допомогою людської діяльності. • цивілізація - період оволодіння подальшою обробкою продуктів природи, період промисловості у власному смислі цього слова і мистецтва. 2. Техніка в контексті історичних типів цивілізації. В наш час виділяють два основних типи цивілізацій: західний ("техногенна цивілізація”) і східний ("традиційне суспільство”). Західна цивілізація спирається на ідею антропоцентризму. Вона прагне до наукового, раціонального пізнання світу і його практичної зміни у власних інтересах, завдяки використанню техніки і технології. Однак, благі цілі того або іншого плануємого перетворення дуже часто не співпадають з його негативними практичними наслідками. Східна цивілізація, яка поділяє позицію космоцентризму, підкреслює особистісний, індивідуальний (а не загальнонауковий і технологічний, як на Заході) характер ставлення людини до світу. Людина повинна здійснювати "недіяння”, тобто діяти у згоді з природними процесами, не насилувати природу (Проте сучасна японська, корейська культури показують величезну обізнаність в сфері створення техніки і розробляються етичні питання щодо етики). Сучасні дослідження вбачають прогрес людства в синтезі досягнень культур Сходу та Заходу. 3.Історичні етапи розвитку техніки. Техніка пройшла ряд етапів: етап зародження техніки – примітивна техніка, їй передувала пасивна техніка(каміння, палки). Техніка носила випадковий характер. Ортега : «Техніка випадку». Використання природних предметів, випадково наштовхується на потрібні рішення, новий засіб наче сам відшукував потрібну людину, арсенал був скромний, обмежений, людина не усвідомлює себе в якості суб’єктів діяльності, а отже у якості творця техніки. Там, де панує випадок темпи розвитку дуже низькі тому перший етап продовжувався сотні тисячоліть і завершується появою перших цивілізацій (Єгипет, Месопотамія). Ремісницький етап(наука з`являється пізніше, ніж техніка ) – вироби стають чисельнішим, різноманітнішими. Техніка складніша, це приводить до появи ремісників, які поєднували у собі техніка і робочого, а також проектують цей об’єкт. Знаряддя праці є прямим додатком до людини, без л. вона нічого не варта. Л-на – рушійна сила, опора не на науку, а на традицію, досвід,навики. Важливою віхою було винайдення парової машини(Уат) - паровий двигун – це відкриття відіграло важливу роль в машинній техніці, це призводить до попиту на інженерну діяльність. Відмінність машинної праці від ремісничої - полягає в тому, що сила людини замінюється машинною. Рушійна сила – машина, знаряддя праці робітнику не належать. Впровадження машин привело до оплачуваної праці, в результаті - безробіття. Машини – конкуренти робітників. Із впровадженням інформаційної техніки повторюється історія звільнення робітників. Складний етап у середині 19 ст., не тільки мускульна сила відпадає, а й інтелектуальні здібності. Наука і техніка стають продуктом, формується велика наука – синтез науки, техніки і виробництва. Відбувається комерціалізація науки і техніки. Відзначається вузькою спеціалізацією, рабська залежність від техніки, збільшення безробіття; темпи розвитку надзвичайно великі, стають непередбачувані. Існує загроза зникнення планети. 4. Особливості сучасних проявів техніки. Техніка постає як благо і уособлює в собі зло. Саме завдяки їй людство здобуває могутність і самостверджується, проте, водночас, торує стежку до самознищення (І НЕ ОБОВЯЗКОВО ФІЗИЧНОГО!!!!) Техноцентризм! – л-ну вважають пристроєм; ідея людини-машини. Вплив техн.. цінностей на свідомість л-ни (Ж.ЕЛЛЮЛЬ) – техніка постає як благо, цінність вищого порядку, а не просто як допоміжний засіб (як мало би бути) - Техніка перетворює засіб на мету. 5. Становлення та розвиток філософії техніки. Ф-я техніки – одна із наймолодших гілок філ-ського знання. Вчені філософи не лише вважали, що ці проблеми не варті уваги, але й розглядали техніку як таку, що не є складовою предметного поля філософії. Однак деякі з них(напр. Арістотель) приділяли увагу техніці (як природознавці та винахідники). При цьому соціальні проблеми, породжені технікою, з давніх давен ставали предметом ф-кої рефлексії (Лао-ци вже у 6 ст. до н.е. засуджував використання нових знарядь праці, тобто технічний прогрес) але тут досліджувалося саме сус-во, а не техніка як самостійний феномен. І лише з усвідомленням того, що техніка в сучасному сус-ві є однією із загальних детермінант, виникає справжня зацікавленість у філ. дослідженні власне техніки. Перші праці присвячені філософському розумінню проблеми техніки, вийшли в світ понад 100років тому. Книгу філ-фа антрополога Е.Каппа «Засади ф-ї техніки», яку й прийнято вважати початком систематичного ф-кого опанування проблем техніки надруковано у 1877р. Пізніше у Франції Еспінас розробив загальну теорію техніки, що спиралася на ф-кі засади і категорії. На межі 19-20 ст. виходять праці відомого рос. Інженера П.Енгель-Мейєра «Теорія творчості»1910, «Ф-я техніки» 1913р., а також італійських філософів, які розробляли технічну проблематику. Однак, це були окремі тех.. дослідження. До Другої світової війни внесок техніки в цивілізацію лише оптимістично схвалювався, а безперервний тех.. прогрес здавався чимось навіки даним і таким, що утверджує ідею панування людини над природою. Справжня зацікавленість у ф-кому тлумаченні проблем техніки почалася з всесвітніх ф-ких конгресів у відні(1968), у Варні(1973р), та в Дюссельдорфі(1978). З того часу кількість друкованих праць , присвячені цій проблематиці, почала стрімко зростати, хоча і пізніше висловлювалися сумніви щодо філ.-ких проблем техніки. Лише з усвідомленням суперечності між традиційною ідеєю наскінченого прогресу та близькістю «меж зростання», характерної для 60-х років 20 ст. ф-я техніки виразно утверджується як окрема гілка ф-кого знання. 6. Техніка як об`єкт філософського дослідження . Техніка 20-21ст. є об’єктом вивчення найрізноманітніших дисциплін, їхня кількість постійно зростає. Історію техніки цікавить тільки минуле, філософія має здійснити філософську рефлексію, основний принцип – діалектичний метод. В сер. 20 ст. з`явилась філософія техніки, вона досліджує феномен техніки в цілому, не тільки місце техніки, а й її місце в суспільному розвитку, приймає до уваги широку перспективу розвитку,увага та роль до значення техніки в цивілізаційних процесах. Філософія техніки займається питанням, що таке техніка. Об`єктом філософії техніки є техніка, технічне знання, діяльність як феномен культури. Е.Капп став засновником філософії техніки. 7. Гуманітарно-соціологічний напрям у філософії техніки Маркс, Елюль, Франкфуртська школа. Теорія техніки набуває рис гуманітарного підходу, вона характеризує техніку як феномен культури. Принцип пріоритетності гуманістичного начала над технічним, він не являється самоочевидним і достатнім. Маркс – проблема техніки у «Капіталі».Зафіксував входження машин у життя суспільства. Техніка – це посередник між метою і людиною, вона ставить мету і її досягає. В структурі праці є три складові:1)Соціальна діяльність; 2)процес праці; 3) засіб праці. Рівень розвитку техніки показує рівень розвитку економіки. Вихідна точка – це робоча сила. Анатомія машини –двигун, знаряддя, основний компонент машинного пристрою. Але техніка несе і негативні наслідки. Елюль «Етика відмови від влади техніки». Т-ка приводить до стандартизації життя, люди зобов’язані робити все те, що технічно повинно бути виконаним(заміна категоричного імперативу на антикатегоричний). Реальної альтернативи техніки не існує. Основні утопії складаються з політично- технічних революцій: - Допомога країнам «третього» світу, - добровільна відмова від влади і сили; - Всесторонній розвиток знарядь. Людина повинна працювати не більше 2 год. - Розподілення між всіма членами суспільства(матеріальний розподіл). Потрібна перебудова в нас. Франкфуртська школа (Маркузе, Адорно, Хабермас) – акцентують увагу на проблемі людини. Т-ка продукує фабрикацію, люди перестають бути неповторними, втрачають свою замість. Розвиток т-ки перетворюється у виробництво масової культури, втрачається унікальність і самостійність людини, відбувається перетворення на сіру масу.Маркузе стоїть на позиціях марксизму, раціонально намагається перетворити все в предмети розрахунку і тотального контролю. Техніка ств. міф про рівні можливості, демократичний порядок. Сучасна буржуазія через т-ку формує л-ну без жодних людських якостей. Одномірна л-на - конформістка особистість, пасивна л-на, це буття для речей, одягу, побутової техніки. Розглядає сучасне суспільство, як суспільство рабів. Адорно – розвиток т-ки соціально-детермінований, т-ка - спосіб прояву соціальної необхідності, все духовне має технічні елементи. Вимагає вирішення протиріччя між технікою і сусп..засобами. Говорить про новий етап освіти як ідеал. Хабермас формулює концепцію свободи і комунікативної дії, т-ка – результат розвитку культури. Концепція інструментального розуму, технічна раціональність перетворилася в панівну тотальну ідеологію. 8. Спекулятивно-умоглядний напрям ФТ (Ф.Дассауер, Е.Блох, М.Гайеггер) Ф.Дассауер: у створенні Техніки л-на наслідує божественне творіння світу (як у відродженні); трактує винаходи не інакше як «продовження первісного Божого творіння», а техніку розуміє як «зустріч з Богом». Т. остаточно втрачає свої реалістичні обриси як суто людська творчість і, набуваючи однозначно містичний зміст, стає частиною релігійного досвіду. Е.Блох (твір «Принципи надії»): Сама матерія має в собі витоки нового (і творчість людини насправді є творчістю матерії). Намагається, як і Дассауер, намацати і виявити зв'язок між технікою і людської потребою. Вони виносять витоки Т. за межі л-ни. Т. є самодостатньою, тому вони проти капіталізму, який грунтується не на потребах, а на прибутках. Л-на ставиться до природи як до своєї колонії, виснажує її. Таке ставлення не зникне, якщо лад капіталістичний. М.Хайдеггер («Питання про річ», «Питання про Т.»): створюючи, людина виводить з Потаємного у Ясність, але вона не створює саму Потаємність, а відповідає на її виклик.Сама по собі Т. не є небезпечною. Небезпечною є невірне її використання. Однак «чим ближче ми підходимо до небезпеки, тим яскравіше починає світитися шлях до рятівного ...» . Ось так просто і нехитрих М. Хайдеггер втішає свого пригніченого техногенної цивілізації сучасника. 9. Антропологічний напрям у ФТ (К.Ясперс, Л.Мемфорд, Х.Ортега-і-Гассет). К. Ясперс Т. – це здатність панувати л-ні над природою. «…техніка тільки засіб, сама по собі вона не хороша і не погана. Все залежить від того, що може бути нею досягнуто;…» Т. є засобом підкорення людини;л-на втрачає свою індивідуальність. Т для л-ни, а не навпаки! К. Ясперс цілком сподівається на усвідомлення людиною своєї власної сутності, яка має заступити шлях «безумству нелюдів», що можуть застосовувати техніку на зло і в остаточному підсумку перемогти його. Л.Мемфорд Машини виникають як заперечення органічної природи. В іст. Розвитку: біотехніка – орієнт. на біол.. потреби л-ни, монотехніка – орієнт. на економ. експансію, Мегамашина - потужна соц. організація, яка спроможна підвищити людський потенціал ( технічні засоби). Завдання машин – звільнити своєю роботою л-ні час на роботу РОЗУМОВУ, яка буде сама вже по собі найвищою нагородою. Ортега-і-Гассет «Повстання мас», «Роздуми про техніку». Є два типи дій: спрямованих на задов.. потреб біол-них і небіол.. потреб (технічні дії). Технічні дії призначені для того, щоб: а) щось винайти, б) забезпечити умови, необхідні для задоволення елементарних потреб і добитися цього мінімальними витратами і, нарешті, в) створити нові можливості і таким чином виробляти те, чого немає в людському оточенні. Імовірний занепад Т.: «... сучасна людина не знає, ким бути, і їй вже не вистачає уяви скласти сюжет свого життя ». А відсутність бажань, у свою чергу, обов'язково призведе до технічного застою, оскільки сама техніка в такому випадку «вже не буде знати, кому або чому їй служити». Х.Ортега-і-Гассет все ж розробляє свою техно-філософську концепцію в цілому на базі синтезу філософії життя і екзистенціалізму. 10. Поняття технології. Сучасна технологічна революція та її перспективи. Техноло́гія (грец. τεχνη — майстерність, техніка; грец. λογος — (тут) передавати) — наука про способи (набір і послідовність операцій, їх режими) розв'язання задач людства за допомогою (шляхом застосування) технічних засобів (знарядь праці). Загальний рівень розвитку технологій є важливою складовою культури, що істотно впливає на сталість розвитку економіки, відтак є однією з найхарактерніших визначальних рис цивілізації. Серед інших технологій часто виділяють високі технології, які інтенсивно використовують найновіші наукові досягнення. Прийнято вважати, що такі технології є найбільш важливими з точки зору «забезпечення майбутнього» людства. НТР – корінне якісне перетворення виробничих сил, корінна перебудова технічних основ матер. вир-ва на основі перетворення науки на лідируючий фактор вир-ва. Основні риси сучасної науково-технічної революції: 1.Небувало швидкий розвиток науки, її взаємодія як з матеріальним виробництвом, так і іншими видами діяльності; 2.Універсальність, всеохопність: задіяння усіх галузей і сфер людської діяльності; 3.Надзвичайний прискорення науково-технічних перетворень: скорочення часу між відкриттям і впровадженням у виробництво, постійне старіння та оновлення; 4.Підвищення вимог до рівня кваліфікації трудових ресурсів: зростання наукоємності виробництва; 5.Військово-технічна революція: вдосконалення видів озброєння та екіпіровки; ХХ – ХХІст.. є кілька лідируючих напрямків: електронізація, комплексна автоматизація, нові види енергетики, технологія виготовлення нових матеріалів, біотехнологія. Проблема: НТР вимагає обдуманості та гострого відчуття моральності (в плані відповідальності) від науковців, що стоять в авангарді наукових розробок! (Геніальний Ейнштейн попереджав про те, що можна зробити, якщо не думаючи про наслідки усе глибше і глибше «копати» в атомному ядрі...). Феноменологія і герменевтика | |
Переглядів: 2868 | Рейтинг: 0.0/0 |
Всього коментарів: 0 | |